Brighton

In maart 1972 krijgt de heer Cohen het groene licht voor de bouw van Brighton Marina. Op dat moment wordt een tweede maatschappij, de Brighton Marina Company, opgericht. Deze maatschappij wordt voornamelijk door vijf beleggers gefinancierd, terwijl Henry Cohen slechts een klein financieel aandeel heeft. Maar als initiatiefnemer krijgt Henry Cohen toch een plaats in de directie, die uit drie man bestaat.

Twee maanden later begint men met de bouw van Brighton Marina. Het eerste wat hier gedaan moet worden, is het aanleggen van twee grote dammen voor kust die als golfbrekers dienen. Dit ter bescherming van de haven en de woningen. Deze dammen met een lengte van 630 en 1220 meter zullen worden opgebouwd uit 110 stuks caissons, die ieder 600 ton wegen en een hoogte bereiken van vier verdiepingen. 

‌Alhoewel de bouw in 1972 begint zal pas in april 1976 de laatste caisson geplaatst worden.
Het gehele complex in Brighton gaat zo'n slordige 360 miljoen gulden kosten en wordt gebouwd op een oppervlakte van 50 ha. Het is de bedoeling dat het project over zo'n 11 jaar (dan is het 1983) gereed is. Dan moet er voor 2500 boten een ligplaats zijn. Ook moeten er een slordige 1200 flats (appartementen) gebouwd worden en nog eens vele recreatiewoningen waarvan sommigen 125.000 pond moeten gaan opbrengen. Daarvoor krijg je een huis dat direct zicht heeft op zee, met 5 slaapkamers, 3 luxe badkamers, een volledig ingerichte keuken, een dubbele garage met twee elektrische te bedienen deuren en een grote tuin voor een zwembad of tennisbaan. De goedkoopste is 10.500 pond, bestaande uit twee kamers, een keuken en een badkamer. Let wel dit zijn prijzen uit 1972, toen de pond aanzienlijk meer waard was.

Er komt ook een hotel met een capaciteit van zo'n 500 bedden en voor de gasten en recreanten komt er een bewaakte parkeerplaats voor ruim vijfduizend auto's. In de Marina van Brighton zullen zich mettertijd 5000 mensen vestigen.

Niet lang na de aanvang van de bouw van Boatex in Brighton, komen er andere steden uit Engeland naar Brighton om aan Cohen te vragen, ook bij hen een plezierjachthaven te bouwen. Een van de bekendste nu is de jachthaven in London, Kings Lynn Norfolk. Dit brengt de heer Cohen op een idee. Wellicht zijn er in Europa nog andere landen c.q. steden die geïnteresseerd zijn in een luxe zeejachthaven. Het zou toch een leuk idee zijn om van uit het noorden van Europa, via allerlei Boatex-Marina havens, de kustlijn af te zakken en zo tot ver in de Middellandse Zee te kunnen varen en bekende uitziende havens te bezoeken.

Het duurt niet lang of er komen aanvragen uit Noorwegen, Zweden, Frankrijk, Spanje, Portugal, Griekenland en natuurlijk ook Nederland. In Nederland zijn er drie plaatsen waar men geïnteresseerd is in de bouw van zo'n Marina zeejachthaven. Dit zijn Scheveningen (het moet de grootste van Nederland worden), IJmuiden en Den Helder.

In februari 1973 benaderd de Britse firma het Haagse gemeentebestuur voor de bouw van een Marina voor de kust van Scheveningen. In de loop van het jaar komen er wat ideeën los voor Scheveningen. Het gemeentebestuur van Den Haag gaat ook op bezoek in Brighton om een idee te krijgen van de bouwactiviteiten van Boatex. Het is de bedoeling om voor de kust van Scheveningen een kunstmatig eiland te maken, beschermd door twee damwanden, net zoals in Brighton. De jachthaven, die plaats moet bieden aan zo'n 1500 schepen, is een onderdeel van een complex van flats, restaurants en zwembaden, alsmede een onderzeese garage dat in z'n geheel zo’n slordige 240 miljoen gulden moet gaan kosten.
Contact ‌opnemen 
Heeft u ideeën voor de wijk, wilt u iets organiseren of onder de aandacht brengen bij de gemeente? Vul het contactformulier in of neem contact op met één van de  bestuursleden.
Contactformulier
Deze website is gesponsord door: