Nu er een idee is over het ontstaan van de forten, speciaal het fort-Westoever, is de tijd rijp om eens te gaan kijken naar het ontstaan van Boatex zelf.
De drijvende kracht achter het idee van de Marina Den Helder is Henry Cohen. Hij verlaat de school wanneer hij 13 jaar is, en gaat werken in de garage van zijn vader. Hij verdiende een redelijk jaarsalaris met de exploitatie van een plaatselijke garage in Brighton. Als verwoed zeezeiler heeft hij een mooi jacht waarmee hij regelmatig tochtjes maakte langs de Engelse zuidkust. Wanneer hij in 1961 voor de zoveelste keer voor de kust van Brighton vaart, denkt hij: “Het is toch jammer dat ik hier met mijn boot niet aan kan leggen”. En daarmee was het gouden idee geboren.
Volgens hem zijn er meer pleziervaarders net als hij, die hun scheepje aan de kust van Brighton, een van Engelands belangrijkste badplaatsen willen afmeren, maar daar de gelegenheid niet voor vinden. Hierop zoekt hij contact met architecten en advocaten om de ideeën op papier te zetten en in onderhandeling te gaan met de autoriteiten van Brighton
Minder dan een jaar later lanceerde hij voor de Brighton Consul zijn ideeën. Het kostte hem nog eens 7 jaar van hard campagne voeren, publieke opinies volgen en gesprekken met parlementariërs voor dat hij überhaupt kan zien dat er wat vooruitgang in komt. Er zijn ook nog twee andere grote problemen waar hij mee zit. Eén is het geld. Wie is er geïnteresseerd om hem de benodigde financiën te geven. Na verloop van tijd vindt hij 5 financiers voor het plan dat hij inmiddels heeft opgesteld voor Brighton-Marina. Een van deze geldschieters zullen we straks nog tegenkomen als financier van Marina-Den-Helder, n.l. het Engelse pensioenfonds Gas and Electricity.
Het tweede probleem waarmee hij te kampen heeft, is dat hij veel concurrentie krijgt die er met zijn ideeën vandoor willen gaan. Om de slag met de concurrenten voor te blijven neemt hij een architectenbureau in handen, Overton & Partner genaamd. Zij hebben reeds ervaring in het bouwen van jachthavens, onder meer op de Bahama's en Malta. Overton & Partners werken op hun beurt weer samen met Lewis & Duvivier en Walford & Partners, deze laatste verzorgt de financiële berekeningen voor de aanleg van de Marina's.
Eind 1969 is het zover dat de heer Cohen het bedrijf Boatex Marina Limited opricht, om op deze manier zijn ideeën te beschermen tegen de concurrenten.
In de jaren die hier op volgen wordt het idee voor Brighton Marina verder uitgekristalliseerd.